School chess and possible articulations with the Specialized Educational Assistance (SEA) of visually impaired students in the municipal network of Novo Hamburgo

Autores

  • Cléber Gomes Guaríze
  • André Luís Viegas

Resumo

Specialized Educational Assistance (SEA) is guaranteed by law, however, it is known how difficult and challenging it may be to meet all the demands that inclusive education requires. This article aims to identify the benefits that chess can bring to those who play the game, to report the experience of chess players with visual impairment and their relationship with this playful activity, as well as to discuss the possibility of integrating chess in the care of students with visual impairment in the municipal school network of Novo Hamburgo. For this, firstly, this research presents how the Public Department of Education (SMED), in Novo Hamburgo, State of Rio Grande do Sul, Brazil, uses chess with its students and how the SEA works in the municipality. Secondly, introduces, through references, some of the benefits chess can bring to those who practice it. Thirdly, reports the narratives of three visually impaired chess players and possible articulations with the SEA. Finally, suggests chess as a pedagogical tool.

Biografia do Autor

Cléber Gomes Guaríze

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos- UNISINOS (1985), mestrado em Educação pela UNISINOS (2000), doutorado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2009) e dois cursos de especialização em: Métodos e Técnicas de ensino de línguas pela UNISINOS (1991) e Neurocognição e Aprendizagem pela Instituição Evangélica de Novo Hamburgo (2018). Atualmente é professora de língua inglesa da Prefeitura Municipal de São Leopoldo, professor da Escola Técnica Liberato Salzano Vieira da Cunha e editora da Revista Liberato. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: conexionismo, conhecimento, ensino, aprendizagem, formação pedagógica, processos atencionais e funções executivas. 

Downloads

Publicado

2019-12-17

Como Citar

Guaríze, C. G., & Viegas, A. L. (2019). School chess and possible articulations with the Specialized Educational Assistance (SEA) of visually impaired students in the municipal network of Novo Hamburgo. Revista Liberato, 20(34), 133–142. Recuperado de https://revista.liberato.com.br/index.php/revista/article/view/605